ZAJĘCIA Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
Увага, зміна часу! Заняття з польської мови в суботу, 23 квітня,
починаються о 12:00 (а не о 10:30).
Uwaga, zmiana godziny! Zajęcia z języka polskiego w sobotę 23 kwietnia
zaczynają się o 12:00 (a nie o 10:30).
Zajęcia w siedzibie Civilitas:
ul. Chopina 15a, Zielona Góra
sala 302
Plan kursu:
Data | Prowadząca oraz zakres materiału |
9.04. 12:00-14:15 | Elżbieta Gazdecka – wprowadzenie, – fonetyka, – zwroty grzecznościowe, – podstawowe informacje o Polsce |
10.04 – wyjątkowo: 10.30-12.45 | Arleta W. Lekcja 1 – Jak masz na imię?
nawiązywanie kontaktu – przedstawianie się – pytanie o samopoczucie – wyrażanie samopoczucia – liczebniki 1 – 10 – nawiązywanie kontaktu – imię i nazwisko, adres – pytanie i wyrażanie samopoczucia – pytania o informację (Skąd on jest?) – pytania o rozstrzygnięcie (partykuła czy) – odmiana czasowników być, mieć, mieszkać – przysłówki, zaimki osobowe – intonacja – pierwsze kontakty – odbieranie faktury VAT (dane osobowe) – quiz Czy wiesz, skąd oni są? – pytanie o samopoczucie – ankieta osobowa – przedstawianie się – ankieta osobowa – wizytówki |
23.04 – 12:00-14:15 | Arleta W. Lekcja 2 – Mam pytanie. Co to jest? – zadawanie pytań – określanie cech osób – liczebniki 11 – 23 – zadawanie pytań – określanie cech osób – internacjonalizmy (przymiotniki) – opis wyglądu i charakteru – pytania o informację (Kto to jest? Co to jest?) – mianownik l. poj. przymiotników i rzeczowników w funkcji podmiotu – rodzaj męski, żeński i nijaki – koniugacja -m, -sz – konstrukcja mówić po polsku w opozycji do znać język polski – krótkie dialogi w stylu oficjalnym i nieoficjalnym – podawanie adresu – krótkie dialogi w stylu – opisywanie osób – ortografia: polski alfabet – adresy – numery kierunkowe – nazwy województw oficjalnym i nieoficjalnym – mapa Polski
|
7.05. 12:00-14:15 | Magdalena C. Lekcja 3 – Kim jesteś? zadawanie pytań – przedstawianie się cd. – narodowości – zawody i zajęcia – przymiotniki określające pochodzenie – orzeczenie imienne z orzecznikiem w mianowniku i narzędniku l. poj. i l. mn. przymiotników i rzeczowników – koniugacja -ę, -isz – początek teleturnieju – przedstawianie się – czat w internecie – quiz Czy wiesz, kim on / ona jest? – ankieta osobowa – ortografia: nazwy obywateli państw – interpunkcja – ankieta osobowa – teleturniej – czat w internecie
|
8.05. 12:00-14:15 | Magdalena C. Lekcja 4 – To jest moja rodzina – pytanie o wiek – pytanie o adres e-mailowy – informacje o rodzinie – liczebniki 20 – 100 – rodzina i stosunki osobiste – adres e-mailowy – biernik l. poj. przymiotników, rzeczowników, zaimków w funkcji dopełnienia bliższego – zaimki dzierżawcze w mianowniku – zasady podawania wieku: lat,lata – wymowa liczebników – program radiowy Goście w radiu – tekst Sąsiedzi – tekst Moja rodzina – quiz Kto jest kim – prezentacja swojej rodziny – zapis adresu e-mailowego – adres e-mailowy – drzewo genealogiczne – program radiowy
|
14.05. 12:00-14:15 | Dorota K. Lekcja 5 – Co lubisz robić? – wyrażanie upodobania – uzasadnianie – wyrażanie relacji czasowych – pytanie o informacje – czasowniki opisujące hobby – przysłówki określające częstotliwość – struktury: interesować się + narzędnik; lubić + biernik; lubić + bezokolicznik – czasowniki zakończone na -ować – czasowniki modalne zestawienie koniugacji – różne osoby opowiadają o swoim hobby – rozmowy telefoniczne (pytanie o informacje) – wymowa czasowników typu -ować – ogłoszenia z gazety – wyrażanie upodobania (hobby) – ankieta Co robisz w wolnym czasie i jak często to robisz? – uzupełnianie ankiety – ogłoszenia z gazet
|
15.05. 12:00-14:15 | Dorota K. Lekcja 6 – Proszę o rachunek wyrażanie upodobań kulinarnych (lubię …) – pytanie i podawanie cen – pytanie i podawanie numeru telefonu – sytuacje w kawiarni i restauracji – pytanie o informację i pozwolenie (Gdzie jest … ?, Czy mogę … ?, Czy tu można … ?) – nazwy żywności, potraw i napojów – liczebniki 100 – 1000 – powtórzenie odmiany czasowników jeść, pić oraz biernika przymiotników i rzeczowników – mianownik l.mn. przymiotników i rzeczowników rodzaju męskiego nieżywotnych, żeńskiego i nijakiego – narzędnik w wyrażeniach przyimkowych po przyimku z – podawanie cen (złote – złotych, gr – nazwy potraw – liczebniki 100 – 1000 – dialogi w kawiarni i restauracji – intonacja i wymowa słów – minidialogi sytuacyjne – karta dań kawiarni i restauracji – broszura pizzerii – dialogi w kawiarni i restauracji – złożony sposób podawania numeru telefonu – tworzenie karty dań restauracji – tworzenie menu – reklama: hotel, kawiarnia, restauracja, pizzeria – numery telefonów alarmowych i ambasad – menu kawiarni i restauracji – rachunek z restauracji – broszura reklamowa z pizzerii
|
21.05. 12:00-14:15 | Anastazja S. Lekcja 7 – Co dzisiaj robisz? – wyrażanie relacji czasowych – wyrażanie możliwości, zdolności – rutyna dnia codziennego – pory dnia, godziny – dni tygodnia – środki komunikacji – odmiana czasowników brać, myć się, spać – czasowniki ruchu (iść / chodzić; jechać / jeździć) – zestawienie czasowników umieć, wiedzieć, znać – biernik i narzędnik po czasownikach spotykać / spotykać się z – narzędnik zaimków osobowych l. poj. i l. mn. – liczebniki porządkowe 1 – 24 – rozmowa telefoniczna – program kin i teatrów przez telefon – pytanie o godzinę – tekst Dzień Ani – ustalenie kolejności wydarzeń – opisywanie rutyny dnia codziennego – quiz Czy wiesz, czy umiesz, czy znasz? – wypełnianie kalendarza tygodniowego – tekst Mój dzień – kalendarz tygodniowy – program kin i teatrów przez telefon
|
22.05. 12:00-14:15 | Anastazja S. Lekcja 8 – Może pójdziemy do kina? – wyrażanie relacji godzinowych (o, od, do) – proponowanie, przyjmowanie i odrzucanie propozycji spotkania – pytanie o informację (dworzec PKP) – zamawianie taksówki – pomyłka telefoniczna – kupowanie biletu na pociąg – powtórzenie nazw czynności codziennych i dni tygodnia – na dworcu PKP (informacja, kupowanie biletu) – dopełniacz l. poj. przym., rzecz. i zaimków w wyrażaniu kierunku (do) i w wyrażaniu negacji – biernik po wyrażeniu przyimkowym w pytaniu o cel (na co?) – opowiadanie o czynnościach codziennych (Andrzej mówi o sobie) – dialogi telefoniczne: umawianie się na spotkanie i wizytę, w informacji PKP, w hotelu, zamawianie taksówki, pomyłka telefoniczna – plan wizyty biznesmena – rozkład jazdy pociągów – umawianie się na spotkanie – dialogi na dworcu PKP: w informacji i kasie biletowej – planowanie tygodnia – odpowiedź na propozycję spotkania – plan wizyty biznesmena – rozkład jazdy pociągów – bilet na pociąg – dialogi w sklepie spożywczym i odzieżowym – oferta sklepu odzieżowego w internecie – artykuł na temat mody – dialogi sytuacyjne (sklep spożywczy, odzieżowy) – komplementy – opinie o modzie – opis ubioru – internetowy sklep odzieżowy |
28.05. 12:00-14:15 | Lucyna S. Lekcja 9 – Robimy zakupy zakupy w sklepie spożywczym – zakupy w sklepie odzieżowym – wyrażanie preferencji, negacji, uznania – komplementowanie – nazwy sklepów – nazwy miar, ilości – nazwy ubrań, kolorów – idiomy (czarna owca, jasne jak słońce, być zielonym z / ze…, czerwony jak burak) – dopełniacz l. mn. w określeniu ilości oraz jako forma dopełnienia bliższego po czasownikach zaprzeczonych – celownik zaimków osobowych (podoba mi się) – powtórzenie biernika (nosić, mieć na sobie) – dialogi w sklepie spożywczym i odzieżowym – oferta sklepu odzieżowego w internecie – artykuł na temat mody – dialogi sytuacyjne (sklep spożywczy, odzieżowy) – komplementy – opinie o modzie – opis ubioru – internetowy sklep odzieżowy – metki ubraniowe – artykuł o modzie
|
29.05. 12:00-14:15 | Lucyna S. Lekcja 10 – To już było – wyrażanie relacji czasowych (przeszłość) – relacjonowanie – nazwy miesięcy w miejscowniku – okoliczniki czasu – czas przeszły (aspekt niedokonany) z okolicznikami czasu (Jak długo?, Jak często?) – odmiana czasowników iść, móc, jeść, , tpu -eć w czasie przeszłym – akcent w czasie przeszłym (l. mn.) – rozmowa telefoniczna – e-mail do przyjaciela – zadawanie pytań i relacjonowanie wydarzeń z przeszłości – Mój zeszły rok – relacjonowanie wydarzeń na podstawie notatki z kalendarza – Jaki Pan był / Pani była w przeszłości? – e-mail do przyjaciela – notatki w kalendarzu
|