W ramach Objazdowego Festiwalu Filmowego Watch Docs – Prawa Człowieka w Filmach zapraszamy na spotkanie pod hasłem Zielone Prawa Człowieka – environmental justice w Centrum Przyrodniczym, ul. Dąbrowskiego 14, Zielona Góra.
Pokażemy dwa filmy:
- „Jovanna dla klimatu” reż. Mirjam Marks, 15′, 2019 Holandia
Nastoletnia Jovanna strajkuje – nowe pokolenie nadaje ton walce z globalnym ociepleniem. - „Zielone kłamstwa” reż. Werner Boote, 93′, 2018 Austria
Za kulisami marketingu pseudo-ekologicznych produktów i firm.
Opis filmu:
„Jovannę, jak wielu młodych ludzi, zainspirowała do działania na rzecz klimatu szwedzka nastolatka Greta Thunberg. Idąc w jej ślady, Jovanna co piątek wychodzi na ulice w ramach “strajku szkolnego dla klimatu”, aby zwrócić uwagę dorosłych na problem, jakim jest widmo katastrofy klimatycznej. Dobrze wie, że spokojną przyszłość jej i jej rówieśnikom zapewnić może tylko natychmiastowe działanie. Wydaje się, że zdaje sobie z tego sprawę nawet lepiej niż politycy, których wzywa, by w końcu zadbali o planetę. Wie, że dzieci nie mogą głosować, dlatego nie pozostaje jej nic innego, jak manifestowanie w przestrzeni publicznej. Ta niezwykle dojrzała jak na swój wiek młoda Holenderka nie jest gołosłowna. Nie je mięsa, w domu nie ma lodówki, zrezygnowała z podróżowania samolotami, czasem marzy jej się słodki deser, którego sobie jednak odmawia, ponieważ jest zapakowany w plastikowe opakowanie. Role się odwróciły – to młodzież daje ważną lekcję troski o środowisko dorosłym. Tylko czy zdołamy ją na czas odrobić?”
Opis filmu:
„Ekologiczne produkty – sposób na ocalenie świata przed katastrofą – czy sprytny marketingowy chwyt, napędzający konsumpcję? Werner Boote analizuje w swoim filmie rynek „zielonych” dóbr – począwszy od artykułów spożywczych a skończywszy na elektrycznych samochodach. Podróżując po świecie, zagląda za kulisy nowego, ekologicznego wizerunku korporacji. Demaskuje marketingowe strategie, które rosnącą świadomość społeczeństw Zachodu w kwestii ekologii potrafią wykorzystać do zwiększenia zysków. Pokazuje, jak często proste socjotechniczne triki wpływają na nasze postrzeganie danego produktu jako przyjaznego środowisku. Kiedy daliśmy sobie wmówić, że kupując „świadomie”, ratujemy świat? I że nasze zaangażowanie na rzecz środowiska może sprowadzić się właśnie do tego – do konsumenckich wyborów?”
Organizatorem Watch Docs jest Helsińska Fundacja Praw Człowieka mieszcząca się w Warszawie, a w Zielonej Górze Zielonogórskie Towarzystwo Edukacyjne CIVILITAS.
Powyższe stowarzyszenia we współpracy z Fundacją na Rzecz Kultury „FEDORA” oraz Instytutem Równości przygotowały dla Was kolejne widowisko filmowe w Cafe Noir. Objazdowy Festiwal Watch Docs w Zielonej Górze i Nowej Soli potrwa do 5 października.
Strona festiwalu Watch Docs :
https://watchdocs.pl/festiwal-objazdowy/miasta/zielona-gora
Serdecznie zapraszamy.